0 850 420 1 347 - 0 505 828 63 06

KÖK UCU REZEKSİYONU

Endodontik cerrahiler ile diş köklerini ilgilendiren enfeksiyon ve diğer patololojik kaynaklı lezyonların tedavisi amaçlanmaktadır. Bu tip operasyonlar genellikle enfekte diş kökünün ve kök ucu çevresinde oluşmuş iltihabi ya da patolojik lezyonun çıkartılması, kök ucunun kesilerek kök ucunun bir dolgu materyali ile tıkanmasını içerir.

Endodontik cerrahiye en sık gereksinim duyma sebebi kök ucu çevresinde rutin kök kanal tedavileri ile düzelmeyen enfeksiyonlardır. Bu enfeksiyon ağrıya, şişkinliğe ve oluşan absenin dişetinden boşalmasına neden olabilir. Bazı durumlarda kanal tedavisinin yenilenmesi de tercih edilebilir ancak bu her zaman mümkün ve pratik olmayabilir. Endodontik cerrahinin uygunluğuna detaylı klinik inceleme ve dişin röntgeni değerlendirilerek karar verilebilir.

Endodontik cerrahi lokal anestezi altında yapılır. Dişetinden yapılan kesi yardımıyla dişeti kemik ve abse dokularına ulaşılabilecek şekilde açılır. Direk görüş altında abse ve enfekte dokular temizlenir. Enfekte diş kökünün uç kısmı kesilerek uzaklaştırılır. Kesilen kök ucu özel bir dolgu maddesiyle tıkanır. Bu dolgu sertleştikten sonra enfeksiyon kaynağı olabilecek mikroskopik kanallar tıkanmış olur. Açılan dişeti tekrar kemik üzerine kapatılarak dikilir ve iyileşme beklenmeye bırakılır.

İlk kez uygulanan bir endodontik cerrahi %80-90 başarı oranına sahiptir. Düşük de olsa problemin tekrar nüksetme ihtimali mevcuttur. Bununla birlikte tekrarlana cerrahi müdahalelerde başarı oranı azalmaktadır.

Operasyon süresi dişin ağızdaki konumuna ve anestezinin sedasyonla uygulanıp uygulanmamasına bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Ortalama bir süre olarak lokal anestezi ile yapılacak bir endodontik cerrahi işlem 45-60 dk sürer. Damar içi sedayon uygulaması yapılacaksa hastanın derlenmesine bağlı olarak 90 dk’yı bulabilir. Operasyondan hemen sonra yapılan lokal anesteziye bağlı olarak hiç ağrı duyulmayabilir. Anestezi etkisi geçmesiyle ağrı oluşsa da reçete edilen ağrı kesiciler ağrının dinmesinde yeterli olacaktır.

Operasyona bağlı olarak işlem sonrası bir miktar ağrı, şişkinlik (ödem) ve morarma görülebilir. Her hastada olmamakla birlikte 2-3 gün içinde morarma görülebilmektedir. Bu durum gerçekleşirse düzelmesi 10-14 gün kadar sürecektir.

Endodontik cerrahi sonrasında ilgili diş çevresindeki dişetinde küçük bir miktar dişeti çekilmesi oluşabilmektedir. Bu büyük bir problem olmamasına karşın dişin görünüşünü etkileyen bir durumdur. Hekiminiz tarafından modern cerrahi tekniklerin uygulanması çekilmeyi en aza indirgeyecektir. Bu durum genellikle yapılan müdahaleye ve hastaya göre değişkenlik gösterir. Hastanın işlemden sonraki gün işe gidebilmesi mümkündür. Özellikle sedasyonla yapılan müdahalelerden sonra bazı hastaların işe dönmesi daha uzun sürebilir. Hastanın durumuna en uygun tavsiyeler hekimi tarafından verilecektir.